Skulle behöva lite hjälp. Är det någon som vet hur det oftast gick till när man bytte till vattenkyld motor (Renaultmotor från DAF)? Använde man DAF:ens koppling? Vilken axel DAF:ens eller Tjorvens? Behövde man modifiera mycket?
Frågar då jag har axeln löst och kopplingen från DAF:en monterad på CNR370. Vet ej var jag har hittat/fått bilderna här nedan (FHL758?) men där verkar inte motorn vara centrerad eller så sitter min fel?
Kan tillägga att CNR370 har skivbromsar fram.
/Fredrik
Motorbyte till vattenkylt 1100-1300.
- HKC616
- Inlägg: 1668
- Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
- Ort: Moheda
Motorbyte till vattenkylt 1100-1300.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av HKC616 den 27 jul 2014 22:33, redigerad totalt 3 gång.
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
EOL256 fd FUS171
FHL758
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
EOL256 fd FUS171
FHL758
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
- torsten
- Inlägg: 648
- Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
- Ort: Järfälla
Re: Motorbyte till vattenkylt 1100-1300.
Det var kanske krav på skivbromsar när motorn byttes
- HKC616
- Inlägg: 1668
- Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
- Ort: Moheda
Re: Motorbyte till vattenkylt 1100-1300.
Kan vara så. Har Du sett eller vet vilka delar som användes från Tjorven/DAF vid motorbyte?torsten skrev:Det var kanske krav på skivbromsar när motorn byttes
/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
EOL256 fd FUS171
FHL758
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
EOL256 fd FUS171
FHL758
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
- HKC616
- Inlägg: 1668
- Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
- Ort: Moheda
Re: Motorbyte till vattenkylt 1100-1300.
Har fått lite hjälp av Ronny (pat 1) idag, hans brors Tjorven är AV-12-18.
Han skrev: "I think variomatic and propshaft are original DAF 44/Kalmar, clutch and pressure plate of Volvo/Daf 66"
Jag undrar lite hur det hela har fungerat då det saknas delar från DAF:ens koppling på kopplingskåpan men det kanske klarnar med tiden.
Thanks for your help Ronny!
/Fredrik
Han skrev: "I think variomatic and propshaft are original DAF 44/Kalmar, clutch and pressure plate of Volvo/Daf 66"
Jag undrar lite hur det hela har fungerat då det saknas delar från DAF:ens koppling på kopplingskåpan men det kanske klarnar med tiden.
Thanks for your help Ronny!
/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
EOL256 fd FUS171
FHL758
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
EOL256 fd FUS171
FHL758
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
- HKC616
- Inlägg: 1668
- Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
- Ort: Moheda
Re: Motorbyte till vattenkylt 1100-1300.
Någon som känner till vad den inringade prylen är/gör för något? Detta är troligen en kopplingskåpa från DAF/Volvo 66. Den inringade prylen sitter inte monterad på CNR370 och inte heller på AV-12-18.
/Fredrik
/Fredrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
EOL256 fd FUS171
FHL758
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
EOL256 fd FUS171
FHL758
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
-
- Inlägg: 26
- Blev medlem: 30 maj 2014 07:57
- Ort: Växjö
Re: Motorbyte till vattenkylt 1100-1300.
Det är inte någon form utav kopplingsservo?HKC616 skrev:Någon som känner till vad den inringade prylen är/gör för något? Detta är troligen en kopplingskåpa från DAF/Volvo 66. Den inringade prylen sitter inte monterad på CNR370 och inte heller på AV-12-18.
/Fredrik
Namn: Emil
Ägare till: HDX330 chassinr: 51566 KVD 440-G
Övriga fordon: V70 D5 AWD -07, Volvo T22 med andningshjälp
Ägare till: HDX330 chassinr: 51566 KVD 440-G
Övriga fordon: V70 D5 AWD -07, Volvo T22 med andningshjälp
- HKC616
- Inlägg: 1668
- Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
- Ort: Moheda
Re: Motorbyte till vattenkylt 1100-1300.
Fick en bra beskrivning i gruppen Daf-Ligan på Facebook, tack Clant A. Scheele som skrev:
"Detta är frikopplingsmekanismen som Volvo hittade på för att kunna göra en växelspak som medgav start med förhöjt varvtal endast i friläge. Tidigare startades Dafar med växeln i.
När du lägger i friläge eller drar i spakhuvudet aktiveras vakuum i dosan och vajern dras åt varvid kopplingen tar vid ett betydligt högre varvtal.
Vajern går ofta av och då kan växlar läggas i endast vid tomgångsvarvtal."
Denna går att montera bort tillsammans med kopplingsarmen och då funkar det som på en Tjorven. Därför saknas den på AV-12-18 och CNR370, den gör helt enkelt ingen nytta då den har funktioner ihop med växelväljaren i senare bilar.
/Fredrik
"Detta är frikopplingsmekanismen som Volvo hittade på för att kunna göra en växelspak som medgav start med förhöjt varvtal endast i friläge. Tidigare startades Dafar med växeln i.
När du lägger i friläge eller drar i spakhuvudet aktiveras vakuum i dosan och vajern dras åt varvid kopplingen tar vid ett betydligt högre varvtal.
Vajern går ofta av och då kan växlar läggas i endast vid tomgångsvarvtal."
Denna går att montera bort tillsammans med kopplingsarmen och då funkar det som på en Tjorven. Därför saknas den på AV-12-18 och CNR370, den gör helt enkelt ingen nytta då den har funktioner ihop med växelväljaren i senare bilar.
/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
EOL256 fd FUS171
FHL758
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
EOL256 fd FUS171
FHL758
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld