Posten hade byggt upp en brevbärarorginsation med Tjorven som bas, man behövde köpa ca 200 bilar årligen för att bygga ut verksamheten och för att förnya parken, nu stod man utan leverantör. I det läget vände man sig till Volvo och bad dem ta över tillverkningen av Tjorven, eller presentera en ersättare. Volvo byggde under största hemlighet en brevbärarbil med skjutdörrar baserad på en högerstyrd Daf 66 1973 års mod.
Den 6 febr. 1975 sattes den i testrafik vi poskontoret i Falun, den 1 dec. 1976 efter knappt två år var det dags för postkontoret i Västerås att prova.
Hur länge den gick där är oklart, men den 14 mars 1980 avregistreades bilen och vidare öde är okänt.

Testkörningarna föll väl ut och Volvo offererade bilen med serviceavtal. Volvo var medvetna om det stora slitage bilarna utsattes för och serviceavtalet blev för dyrt och Posten tackade nej.
Det var då som GM kom in i bilden och posten började köra Opel, ett samarbete som varade i många år.