Om alla goda krafter vill så har jag planer på att åka till Wheels Barkarby med Stockholm cruising 21/8.
Förra gången jag körde Stockholm cruising blev det som en dröm, "raggarna" formligen bar Tjorven längs Sveavägen skanderande Tjorven Tjorven.
Får jag tid och möjlighet kanske jag även ställer ut på Classic Barkarby dagen efter, söndagen den 22/8.
Wheels och Classic 21-22/8
- torsten
- Inlägg: 648
- Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
- Ort: Järfälla
Wheels och Classic 21-22/8
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 21 nov 2009 20:01
- Ort: Södertälje
Re: Wheels och Classic 21-22/8
Jag gillar verkligen din "livräddningshoj", den ovanliga racermodellen av Itera! Har en egen plastcykel, men av den grågröna oväxlade standardmodellen.
- marta_15
- Inlägg: 26
- Blev medlem: 01 jul 2010 20:53
- Ort: Uppsala
Re: Wheels och Classic 21-22/8
Jag ska åka till Barkarby på söndag, vore kul att få se din Tjorv
Anna / Uppsala
- torsten
- Inlägg: 648
- Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
- Ort: Järfälla
Re: Wheels och Classic 21-22/8
Skall försöka ta dit Tjorven. Kommer själv att finnas i närheten av en röd SS buss mod 39. Vore kul att träffas.marta_15 skrev:Jag ska åka till Barkarby på söndag, vore kul att få se din Tjorv
- marta_15
- Inlägg: 26
- Blev medlem: 01 jul 2010 20:53
- Ort: Uppsala
Re: Wheels och Classic 21-22/8
Jag var till Barkarby idag men såg tyvärr ingen Tjorv.
Blev det ingen tur dit för er? Någon cruising igår?
Blev det ingen tur dit för er? Någon cruising igår?
Anna / Uppsala
- torsten
- Inlägg: 648
- Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
- Ort: Järfälla
Re: Wheels och Classic 21-22/8
Resan till Wheels började lite pirrigt. I Västerås tändes laddningslampan. Fortsatte ändå 16 mil till Roslagen där jag hade ett ärende. Där hördes ett knattrande ljud från vänster sida på motorn. Gissar på hål i avgasröret inne i värmekammaren.
Väl hemma i Jakobsberg hade avgasupphängningen bak gått av. Men bilen hade gått som ett skollat troll.
Den kvällen fick avnjutas i garaget. Hängde om röret och tog isär generatorn. Den var jättefin så det blev att skrapa kontakter, sedan funkade det igen.
På fredag lånade min son Fredrik Tjorven till jobbet i Södertälje. Där blev det endel åka på stan där han märkte att bilen är okänd för väldigt många idag.
Lördag morgon dök han upp med familjen på Wheels i Tjorven. Jag hade fått låna hans Riviera att åka med.
Där bytte vi bil och jag åkte till Sveavägen för cruising. Efter att ha glidit en stund hittade jag en 4m lång
P-ficka. Perfekt för en Tjorv tyckte jag, som borde veta bättre. Nåväl efter 5-10 baxningar stod den där, hårt kilad med bakhjulet mot kantstenen.
Feelingen på cruisingen är alldeles extra. Redan på eftermiddagen dukar folk upp för gatufest, gärna med bilen bakom. Därför vill man parkera, avnjuta stämningen och kolla på bilar. Träffade en gubbe (f.d.kille) från Lycksele som varit på varenda cruising sedan starten 1975. Bättre kan jag inte beskriva stämningen.
T.o.m. polisen lyser ikapp med kräftlyktorna.
Men man vill ju cruisa. Gick till bilen, svängde tvärt vänster, startade och gav fullgas. Ingenting hände annat än viss tvekan från motorn. Sen kom ett ryck, skorrning och en från kräftskiva avvikande doft av bränt gummi. Troligen kardanaxelns gummiled som släppte.
Goda råd blev dyra. Här gällde handling innan mackarna stängde. Fick omedelbart låna en 945a, och hittade ett biltransportsläp på OK i Fruängen söder om Stocholm. När jag segat mig fram på Sveavägen till Tjorven och hunnit snea flaket dök polisen upp. Det meningslösa i att strula insåg dom och hjälpte till istället. Liksom fans.
Så med polisvink kom jag supersnabbt ut från stan
Classic Barkarby har en helt annan karaktär. Lite färre bilar och ett bredare register av historiska fordon.
Jag hade lovat köra rundtur på området med en 39ans Scania buss. Och hade hoppats att jag skulle få någon busspassagerare att köra fram Tjorven. Men det gick ju inte som ni förstår.
Marta, Du gav dig inte tillkänna, Du såg mig säkert. Tjorven stod på ett släp bara 2km ifrån så jag kunde ha tipsat i alla fall.
Måndagen gick till att frakta Tjorven till motormuseet i Grängesberg där den tillbringar fritiden. Reparationen får komma sen. Lägger med lite bilder. Torsten
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- HKC616
- Inlägg: 1665
- Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
- Ort: Moheda
Re: Wheels och Classic 21-22/8
Vilket äventyr Torsten. Hoppas du får din Tjorv att funka igen.
Polisen verkar ha överseende med Tjorvar. När jag körde hem "Rausing1" från verkstan i söndags mötte jag polisen, ganska uppenbart att något inte stämmer när man kör utan framlysen monterade men dom verkade inte bry sig nämnvärt.
/Fredrik
Polisen verkar ha överseende med Tjorvar. När jag körde hem "Rausing1" från verkstan i söndags mötte jag polisen, ganska uppenbart att något inte stämmer när man kör utan framlysen monterade men dom verkade inte bry sig nämnvärt.
/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
EOL256 fd FUS171
FHL758
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
EOL256 fd FUS171
FHL758
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
- torsten
- Inlägg: 648
- Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
- Ort: Järfälla
Re: Wheels och Classic 21-22/8
Tjorven är ännu inte reparerad efter Wheels men verkar inte hänga läpp så värst i alla fall.
Gå till < motornostalgimuseum.com > och klicka på BILHALL så ser du
Gå till < motornostalgimuseum.com > och klicka på BILHALL så ser du