Sida 2 av 2
Re: "Koppling" fastnat.
Postat: 28 dec 2011 22:58
av Peter
Har hänt samma sak med min ungefär
Var det beläggen i slung kopplingen som hade lossnat?
Re: "Koppling" fastnat.
Postat: 28 dec 2011 23:17
av HKC616
Ja det var ett belägg som hade släppt och låst kopplingen.
Länk till projekttråden:
viewtopic.php?f=10&t=78
/Fredrik
Re: "Koppling" fastnat.
Postat: 17 aug 2015 14:39
av basse
På GFN (militärtjorven) har kopplingen fastnat och går ej att starta med växel ilagd
. Är det rätt backar på DAF-hobby?
http://www.dafhobby.nl/daf_produkt.php? ... t%20Kalmar
Är det något mer som man kan passa på och byta när motorn ändå är urtagen?
Alla tips, bilder, instruktioner och sprängskisser tas tacksamt emot!
Re: "Koppling" fastnat.
Postat: 17 aug 2015 15:30
av torsten
Är övertygad om att beläggen är rätt. Men kopplingen kan sitta riktigt hårt. Bäst du skaffar en rörhammare som skruvas fast i splines axeln så Du kan dunka på. Försök ej bryta och kila på kopplingshuset för mycket, kan leda till haveri
Re: "Koppling" fastnat.
Postat: 17 aug 2015 17:29
av HKC616
Det är rätt backar såvida inte någon bytt motor på bilen innan från en DAF 44:a. Man ser lätt skillnad på dem, Tjorvens original är kraftigare än 44:ans. Stommarna är i aluminium i stället för stål.
/Fredrik
Re: "Koppling" fastnat.
Postat: 17 aug 2015 18:44
av torsten
HKC616 skrev:Det är rätt backar såvida inte någon bytt motor på bilen innan från en DAF 44:a. Man ser lätt skillnad på dem, Tjorvens original är kraftigare än 44:ans. Stommarna är i aluminium i stället för stål.
/Fredrik
Skillnaden är att Tjorvens är 2mm bredare än 44ans. Kan kompenseras med brickor på ledtapparna. Tror inte det gör nåt med våran feskörning. Alla bör dock vara lika
Re: "Koppling" fastnat.
Postat: 29 aug 2015 16:09
av basse
Vet ni något mer som man kan byta som finns på dafhobby.nl när motorn är urtagen? Tänkte försöka få igång den innan vintern.
/Philip
Re: "Koppling" fastnat.
Postat: 29 aug 2015 16:20
av HKC616
Motor/kopplingsupphängningarna i gummi kan man passa på att byta. Någon rekommenderade att byta lager i kopplingen när man ändå har det isär. Man kan ju även passa på att fixa sånt som sitter i motorrummet, styrning tex som blir lättare att komma åt när motorn är ur.
/Fredrik