I min jakt efter objekt har följande fråga dykt upp i mitt huvud:
Passar alla karosser på alla ramar, oavsett årsmodell och annat? D.v.s., om man hittar en kaross här och en ram där, passar de alltid ihop?
/J
(års)modelländringar ram/kaross?
- Jacob
- Inlägg: 258
- Blev medlem: 25 jul 2011 01:46
- Ort: Marieholm, Skåne
(års)modelländringar ram/kaross?
"Post Punk" hotrod Tjorven (se projekttråd)
Andra bilar: 1980 Citroën GSA, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan (bara luftkyld boxer, så klart!)
Andra bilar: 1980 Citroën GSA, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan (bara luftkyld boxer, så klart!)
- torsten
- Inlägg: 648
- Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
- Ort: Järfälla
Re: (års)modelländringar ram/kaross?
Hej. Det finns 3 olika ramar och två huvudtyper kaross så man kan inte va säker på att allt passar ihop. Bilar med chassinummer 50001 - 51000 är i princip lika men sen drar det iväg utan ordning egentligen. Från chassinummer 51001 har bilarna modellbeteckning B, C, E, F, G, och H. Någon D type har inte jag hittat.Jacob skrev:I min jakt efter objekt har följande fråga dykt upp i mitt huvud:
Passar alla karosser på alla ramar, oavsett årsmodell och annat? D.v.s., om man hittar en kaross här och en ram där, passar de alltid ihop?
/J
Se avsnitt Historik & Fakta, Historisk tjorvstatistik sida 4, KVD Tjorvstatistik 050220.pdf. / Torsten
- Jacob
- Inlägg: 258
- Blev medlem: 25 jul 2011 01:46
- Ort: Marieholm, Skåne
Re: (års)modelländringar ram/kaross?
Tackar!
Som jag förstår pdf-dokumentet så avgörs vilken ram bilen har av årsmodell/tillverkningsdatum (d.v.s. före/efter chassinummer 51000 respektive 51450). Förstår jag saken rätt?
Vad är skillnaderna mellan ramarna egentligen?
/J
PS. En lite "dum" bonusfråga: Alla Tjorven (utom enstaka prototyper) var högerstyrda, eller hur?
Som jag förstår pdf-dokumentet så avgörs vilken ram bilen har av årsmodell/tillverkningsdatum (d.v.s. före/efter chassinummer 51000 respektive 51450). Förstår jag saken rätt?
Vad är skillnaderna mellan ramarna egentligen?
/J
PS. En lite "dum" bonusfråga: Alla Tjorven (utom enstaka prototyper) var högerstyrda, eller hur?
"Post Punk" hotrod Tjorven (se projekttråd)
Andra bilar: 1980 Citroën GSA, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan (bara luftkyld boxer, så klart!)
Andra bilar: 1980 Citroën GSA, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan (bara luftkyld boxer, så klart!)
- torsten
- Inlägg: 648
- Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
- Ort: Järfälla
Re: (års)modelländringar ram/kaross?
Det är min uppfattning också. / TorstenJacob skrev:Tackar!
Som jag förstår pdf-dokumentet så avgörs vilken ram bilen har av årsmodell/tillverkningsdatum (d.v.s. före/efter chassinummer 51000 respektive 51450). Förstår jag saken rätt?
Vad är skillnaderna mellan ramarna egentligen?
/J
Du har förstått. Men man kan inte riktigt lita på detta. Ordningen var inte den bästa. Har tom. sett 69or med modernare utrustning. Allmänt sätt anses 69orna vara dom bästa. Sen förenklades och förbilligades tillverkningen successivt. T ex krysset i ramarna forsvann 1970.
PS. En lite "dum" bonusfråga: Alla Tjorven (utom enstaka prototyper) var högerstyrda, eller hur?
- Johan
- Inlägg: 259
- Blev medlem: 07 nov 2009 21:23
- Ort: Piteå
- Kontakt:
Re: (års)modelländringar ram/kaross?
Det där med dålig ordning kan oxå ha att göra med Posten som plockade ihop flera trasiga bilar för att få en rullande. Har till och med hört talas om karosser å ramar som skarvats ihop av verkstäder. Så där kan en del av allt strul ligga.torsten skrev:Du har förstått. Men man kan inte riktigt lita på detta. Ordningen var inte den bästa. Har tom. sett 69or med modernare utrustning.
Tidigare 52147