"Post Punk" hotrod Tjorven (ex-#51942)
- HKC616
- Inlägg: 1668
- Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
- Ort: Moheda
Re: "Post Punk" hotrod Tjorven (ex-#51942)
En del folkaförare kör ju med öppen lucka, kanske något för FolkaTjorven?
/Fredrik
/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
EOL256 fd FUS171
FHL758
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
EOL256 fd FUS171
FHL758
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
- Jacob
- Inlägg: 258
- Blev medlem: 25 jul 2011 01:46
- Ort: Marieholm, Skåne
Re: "Post Punk" hotrod Tjorven (ex-#51942)
Det är en möjlighet. Jag har funderat på att sätta luckan på någon form av distanser, istället för att ta hål i den. Faran är att avståndet blir för stort.
(Oavsett vilket jag gör så kommer jag kapa bort undre luckans insida och bara behålla det yttre "skinnet" på den. Den kommer inte sitta med gångjärn utan hållas på plats med sprintar.)
Det ska bli spännande att se exakt hur mycket motorn kommer sticka ut när jag väl fått karossen fixerad i rätt läge. (Nu är den något bakåtlutad och vilar på bakhjulen.)
/J
(Oavsett vilket jag gör så kommer jag kapa bort undre luckans insida och bara behålla det yttre "skinnet" på den. Den kommer inte sitta med gångjärn utan hållas på plats med sprintar.)
Det ska bli spännande att se exakt hur mycket motorn kommer sticka ut när jag väl fått karossen fixerad i rätt läge. (Nu är den något bakåtlutad och vilar på bakhjulen.)
/J
"Post Punk" hotrod Tjorven (se projekttråd)
Andra bilar: 1980 Citroën GSA, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan (bara luftkyld boxer, så klart!)
Andra bilar: 1980 Citroën GSA, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan (bara luftkyld boxer, så klart!)
- Jacob
- Inlägg: 258
- Blev medlem: 25 jul 2011 01:46
- Ort: Marieholm, Skåne
Re: "Post Punk" hotrod Tjorven (ex-#51942)
Projektet har stött på patrull!
Ni förstår, alltså, hmmm, det, jag menar, äh!, det går inte att få av bakhjulen.
Inte ens de små 165/70R14 som jag hade på går att få av. Det är för trångt mellan bromstrummorna och karossen. Jag fick helt enkelt lyfta karossen med en domkraft...

När jag hade gjort det så klämde jag dit de bredare fälgarna med liten offset och 185R14-däck -- och de sitter ju som en smäck!

Det är bara den där lilla detaljen med att få av och på dem.....
Detta är iofs ingen stor överraskning. Tidigt i projektet tänkte jag ha flippkaross för att lösa detta problem, men så rationaliserade jag bort det i den allmänna förenklingsprocessen -- och, liksom, ignorerade ta av hjulen-problemet.
Tillbaks till ritbordet, med andra ord!
Och så har jag satt ihop framvagnen fel, upptäckte jag. Man ska inte kunna svänga pyttelite inåt och jätte mycket utåt!

Jag ska konferera vw-expertis (det hade jag tänkt göra oavsett för att kontrollera min gissningsbaserade ihopmontering), men om det råkar vara någon här som ser felet i nedanstående bild så berätta gärna. (Gissningsvis har jag bara bytt sida på spindlarna.)

Apropå något helt annat, här är mina två bensintanksalternativ:

Antingen 40 liter lackerad i någon tjusig färg (Tjorven original) eller 20 liter polerad rostfritt (från en brandsprutemotor)? Praktiskt eller snyggt? Det eviga valet...
(Den rostfria är naturligtvis felvänd. Falsen ska vara inåt.)
Visst blir den tuff?

/J
Ni förstår, alltså, hmmm, det, jag menar, äh!, det går inte att få av bakhjulen.
Inte ens de små 165/70R14 som jag hade på går att få av. Det är för trångt mellan bromstrummorna och karossen. Jag fick helt enkelt lyfta karossen med en domkraft...

När jag hade gjort det så klämde jag dit de bredare fälgarna med liten offset och 185R14-däck -- och de sitter ju som en smäck!

Det är bara den där lilla detaljen med att få av och på dem.....
Detta är iofs ingen stor överraskning. Tidigt i projektet tänkte jag ha flippkaross för att lösa detta problem, men så rationaliserade jag bort det i den allmänna förenklingsprocessen -- och, liksom, ignorerade ta av hjulen-problemet.
Tillbaks till ritbordet, med andra ord!
Och så har jag satt ihop framvagnen fel, upptäckte jag. Man ska inte kunna svänga pyttelite inåt och jätte mycket utåt!

Jag ska konferera vw-expertis (det hade jag tänkt göra oavsett för att kontrollera min gissningsbaserade ihopmontering), men om det råkar vara någon här som ser felet i nedanstående bild så berätta gärna. (Gissningsvis har jag bara bytt sida på spindlarna.)

Apropå något helt annat, här är mina två bensintanksalternativ:

Antingen 40 liter lackerad i någon tjusig färg (Tjorven original) eller 20 liter polerad rostfritt (från en brandsprutemotor)? Praktiskt eller snyggt? Det eviga valet...
(Den rostfria är naturligtvis felvänd. Falsen ska vara inåt.)
Visst blir den tuff?

/J
"Post Punk" hotrod Tjorven (se projekttråd)
Andra bilar: 1980 Citroën GSA, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan (bara luftkyld boxer, så klart!)
Andra bilar: 1980 Citroën GSA, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan (bara luftkyld boxer, så klart!)
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 09 jan 2010 12:28
- Ort: Sala
Re: "Post Punk" hotrod Tjorven (ex-#51942)
Angående montering av motor som ev. sticker ut för långt så skulle jag göra så här:
- Förläng karossen bakom bakre hjulhusen så att hela motorn med marginal ryms bakom bakluckan.
- Använd en motor från en Typ 3 eller Typ 4, så att den inte sticker upp så högt i lastutrymmet.
OK!
Det är radikala ingrepp, men jag tror att slutresultatet blir så mycket bättre att det är mödan värt
Jag har själv minst en tjorvenkaross "för mycket" så jag har tänkt i just de banor som du nu arbetar
- Förläng karossen bakom bakre hjulhusen så att hela motorn med marginal ryms bakom bakluckan.
- Använd en motor från en Typ 3 eller Typ 4, så att den inte sticker upp så högt i lastutrymmet.
OK!
Det är radikala ingrepp, men jag tror att slutresultatet blir så mycket bättre att det är mödan värt

Jag har själv minst en tjorvenkaross "för mycket" så jag har tänkt i just de banor som du nu arbetar

- Jacob
- Inlägg: 258
- Blev medlem: 25 jul 2011 01:46
- Ort: Marieholm, Skåne
Re: "Post Punk" hotrod Tjorven (ex-#51942)
Jag har klurat lite i de banorna, men Typ 3-motorn är avsevärt längre än Typ 1-motorn och, oväntat nog, också för hög.
Jag får se exakt hur det blir när allt sitter definitivt på plats och hur jag löser det kosmetiskt med det som eventuellt sticker ut. Möjligen gör jag den undre luckan några centimeter tjockare, men förlänga karossen vill jag inte. Jag tycker det förstör karossens proportioner.
Något som hade varit intressant, och som jag egentligen ville göra om jag hade haft mer resurser, vore att mittmontera en motor från Typ 3 eller Typ 4, t.ex. i Tjorvens originalram.
Kanske nästa gång...:-)
Klart du ska bygga något!
/J
Jag får se exakt hur det blir när allt sitter definitivt på plats och hur jag löser det kosmetiskt med det som eventuellt sticker ut. Möjligen gör jag den undre luckan några centimeter tjockare, men förlänga karossen vill jag inte. Jag tycker det förstör karossens proportioner.
Något som hade varit intressant, och som jag egentligen ville göra om jag hade haft mer resurser, vore att mittmontera en motor från Typ 3 eller Typ 4, t.ex. i Tjorvens originalram.
Kanske nästa gång...:-)
Klart du ska bygga något!
/J
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"Post Punk" hotrod Tjorven (se projekttråd)
Andra bilar: 1980 Citroën GSA, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan (bara luftkyld boxer, så klart!)
Andra bilar: 1980 Citroën GSA, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan (bara luftkyld boxer, så klart!)
- Jacob
- Inlägg: 258
- Blev medlem: 25 jul 2011 01:46
- Ort: Marieholm, Skåne
Re: "Post Punk" hotrod Tjorven (ex-#51942)
Med karossen nu på, och hjulen av, samt beväpnad med måttband och räkneark konstaterade jag att jag tidigare mätt åt skogen fel. Utrymmet från trumman till karossen är inte 11 cm utan drygt 8. Och maximal backspace är inte 13,5 cm (till fjäderplattan) utan 11 cm (till genomslagsstoppet).
Kontentan av det hela är att jag får plats med max 6,5" fälgar och max 175-däck, om ET ligger mellan 9 och 17. Varken så brett eller, framför allt, så djupt som jag önskar det.
(På bilden ovan ser man en helt original folka 15"-fälg (ET 32?). Inte mycket utrymme att öka utåt där.)
Ska jag nu tvingas att göra såhär?
/J
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"Post Punk" hotrod Tjorven (se projekttråd)
Andra bilar: 1980 Citroën GSA, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan (bara luftkyld boxer, så klart!)
Andra bilar: 1980 Citroën GSA, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan (bara luftkyld boxer, så klart!)
- Jacob
- Inlägg: 258
- Blev medlem: 25 jul 2011 01:46
- Ort: Marieholm, Skåne
Re: "Post Punk" hotrod Tjorven (ex-#51942)
Det var ju tråkigt...
Alla fälgalternativ som inte är VW:s stora fembult förutsätter i princip byte till fyrbultstrummor p.g.a. formen på navkonen.
/J
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"Post Punk" hotrod Tjorven (se projekttråd)
Andra bilar: 1980 Citroën GSA, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan (bara luftkyld boxer, så klart!)
Andra bilar: 1980 Citroën GSA, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan (bara luftkyld boxer, så klart!)
- Jacob
- Inlägg: 258
- Blev medlem: 25 jul 2011 01:46
- Ort: Marieholm, Skåne
Re: "Post Punk" hotrod Tjorven (ex-#51942)
Här är den bakre delen av ramen (sedd framifrån) som jag tänkte använda.
I den vänstra bilden visar gula pilar de fem punkter där karossen vilar på gummikuddar.
I den högra bilden har jag -- mycket grovt -- klippt till en illustration av hur jag tänkt använda detta. Plats görs för motorn och de två bakre karossfästena flyttas åt sidorna. De röda pilarna visar var det hela kommer fästas (stumt) i plattan.
Så här ser karossen och rambiten ut bakifrån.
Och så här är då det hela -- aningen skissmässigt -- tänkt att sitta.
(Gula pilar visar även här karossfästena och röda var ramen förankras i plattan. De två bakre röda är folkans original bakersta karossfästen.)
Då ska bara vänkretsen mobiliseras för ett nytt karosslyft...
Idag fick jag också besked från arrangörerna av Elmia-mässan i påsk att de vill ha med detta bygge, så nu jädrar får jag fokusera och lägga på ett kol!
/J
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"Post Punk" hotrod Tjorven (se projekttråd)
Andra bilar: 1980 Citroën GSA, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan (bara luftkyld boxer, så klart!)
Andra bilar: 1980 Citroën GSA, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan (bara luftkyld boxer, så klart!)
- HKC616
- Inlägg: 1668
- Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
- Ort: Moheda
Re: "Post Punk" hotrod Tjorven (ex-#51942)
Kul, då kanske det blir en liten "Tjorventräff" i Jönköping i påsk. Vem har du haft kontakt med?Jacob skrev:
Idag fick jag också besked från arrangörerna av Elmia-mässan i påsk att de vill ha med detta bygge, så nu jädrar får jag fokusera och lägga på ett kol!
/J
/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
EOL256 fd FUS171
FHL758
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
EOL256 fd FUS171
FHL758
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
- Jacob
- Inlägg: 258
- Blev medlem: 25 jul 2011 01:46
- Ort: Marieholm, Skåne
Re: "Post Punk" hotrod Tjorven (ex-#51942)
Jag har haft kontakt med Daniel Lindstedt.
Ska det vara med fler Tjorvar?
/J
Ska det vara med fler Tjorvar?
/J
"Post Punk" hotrod Tjorven (se projekttråd)
Andra bilar: 1980 Citroën GSA, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan (bara luftkyld boxer, så klart!)
Andra bilar: 1980 Citroën GSA, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan (bara luftkyld boxer, så klart!)