Postbil nr 48.142
Kategoriregler
För att det enkelt ska gå att hitta det man söker efter är det viktigt att ge mycket och relevant information i inläggen. Registreringsnummer måste anges utan mellanslag för att de ska gå att söka på t.ex HKC616.
För att det enkelt ska gå att hitta det man söker efter är det viktigt att ge mycket och relevant information i inläggen. Registreringsnummer måste anges utan mellanslag för att de ska gå att söka på t.ex HKC616.
- HKC616
- Inlägg: 1668
- Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
- Ort: Moheda
Re: Postbil nr 48.142
På tisdag 28/8 har HKC fått ett hedersuppdrag som statist i inspelningen av säsong 3 av serien Vår tid är nu. Lastad och klar inför resan till Göteborg.
/FredrikDu har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
EOL256 fd FUS171
FHL758
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
EOL256 fd FUS171
FHL758
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
- HKC616
- Inlägg: 1668
- Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
- Ort: Moheda
Re: Postbil nr 48.142
Några bilder från inspelningen.
/FredrikDu har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
EOL256 fd FUS171
FHL758
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
EOL256 fd FUS171
FHL758
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
- HKC616
- Inlägg: 1668
- Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
- Ort: Moheda
Re: Postbil nr 48.142
Efter ett verkstadsbesök för bromsfix (ny hjulcylinder vänster fram) och en godkänd besiktning som gäller ända till 2099 så hände det tyvärr något med drivningen på väg hem från besiktningen, det klonkade till. Mer vet jag inte än att det är något i eller runt kopplingen som gett sig.
/FredrikDu har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
EOL256 fd FUS171
FHL758
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
EOL256 fd FUS171
FHL758
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
- torsten
- Inlägg: 648
- Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
- Ort: Järfälla
Re: Postbil nr 48.142
Bergis drivaxeln
- HKC616
- Inlägg: 1668
- Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
- Ort: Moheda
Re: Postbil nr 48.142
Kan vara, dock verkar det som att axeln som går genom kopplingsstruten vobblar så att trumman går i godset i struten. Verkstan som lagat bromsarna var även och besiktade så jag var tyvärr inte med själv vid haveriet, de var däremot övertygade om att det var ett lager som gett upp.
Saken är den att ända sedan kopplingsbytet 2010 så är det något som har skramlat på tomgång och det ljudet hade tydligen blivit värre just före haveriet men vi får se till våren om tid och ork finnes för att plocka ur motor för att se vad det är för fel. En handlarlista är upprättad för att göra en beställning av delar som kan behövas.
/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
EOL256 fd FUS171
FHL758
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
EOL256 fd FUS171
FHL758
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
- torsten
- Inlägg: 648
- Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
- Ort: Järfälla
Re: Postbil nr 48.142
Backa växellådan så Du får ur drivaxeln. Tar hela kafferasten men inte mer. Kolla noga statusen i främre ändan. Då kan Du känna om axeln känns konstig in emot kopplingen. Har Du drivaxel med pånitade ändar? Går mycket nära kardantunneln och slår lätt i. Jag har fått pressa motorn i lägsta läget för att få frigång
Besiktningens bromsrullar är riktiga drivaxelmördare. Jag brukar kräva bromsprov på väg eller manuell avlyftning.
Besiktningens bromsrullar är riktiga drivaxelmördare. Jag brukar kräva bromsprov på väg eller manuell avlyftning.
Senast redigerad av torsten den 12 okt 2018 11:13, redigerad totalt 1 gånger.
- HKC616
- Inlägg: 1668
- Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
- Ort: Moheda
Re: Postbil nr 48.142
Jag har inte varianten med pånitade ändar så det bör inte vara det som har låtit. På tal om motorns läge antar jag att Du menar i bakkant? Hur kritisk är egentligen motorns läge för drivaxeln? Såg att motorkuddarna i bakkant har börjat hänga lite.torsten skrev: ↑12 okt 2018 11:06 Backa växellådan så Du får ur drivaxeln. Tar hela kafferasten men inte mer. Kolla noga statusen i främre ändan. Då kan Du känna om axeln känns konstig in emot kopplingen. Har Du drivaxel med pånitade ändar? Går mycket nära kardantunneln och slår lätt i. Jag har fått pressa motorn i lägsta läget för att få frigång
Besiktningens bromsrullar är riktiga drivaxelmördare. Jag brukar kräva bromsprov på väg eller manuell avlyftning.
/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
EOL256 fd FUS171
FHL758
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
EOL256 fd FUS171
FHL758
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
- torsten
- Inlägg: 648
- Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
- Ort: Järfälla
Re: Postbil nr 48.142
Det är väl naturligt att bästa läge för drivaxeln är om utgående axel motor och ingående axel variomatic ligger i exakt linje. Det finns dock inte mycket att göra åt det.
Motorkuddarna bak för ett hårt liv. Jag har fått byta några stycken under mina 33 år som tjorvenägare. Om kuddarna släpper under körning går det bra att åka hem i alla fall. Tvärbalken ligger så nära kopplingshuset att motorn faller bara lite. Vibrationerna fortplantas till chassit så felet glöms inte bort
Motorkuddarna bak för ett hårt liv. Jag har fått byta några stycken under mina 33 år som tjorvenägare. Om kuddarna släpper under körning går det bra att åka hem i alla fall. Tvärbalken ligger så nära kopplingshuset att motorn faller bara lite. Vibrationerna fortplantas till chassit så felet glöms inte bort