HEE371
- torsten
- Inlägg: 648
- Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
- Ort: Järfälla
Re:40-års kris
Sporrad av den fina besiktningen tog jag itu med styrningen som kännts trög och ändå en aning glapp. Dessutom en envis ökande oljelukt i kupen under körning.
Den tidigare nämnda stillastående kilometerrullen var lätt fixad. Spelet mellan snäckskruv och kugghjul gick att sätta an så nu funkar den för tillfället i alla fall.
Kom över en ny styrsnäcka för ett antal år sedan och nu skulle den på plats. Blev en hel del jobb då styrstänger, låsmuttrar och styrleder rostat ihop sedan jag bytte styrleder för 10 år sedan. Det tarvades glödgning med gas samtidigt som man kylde styrlederna för att inte koka ut fett och förstöra gummitätningarna. Passade samtidigt på att ställa in ratten som stått snett hela min ägandetid.
Beslöt att kolla röranslutningarna på bensinpumpen. Enligt Jesper Bering vanligt att dom lossnar på bilar med 12v elsystem ( 70- ) Den gamla bensinpumpen fick inte plats under den nya växelströmsgeneratorn. Tyvärr upptäcks läckage bara om man plockar bort generatorn.
Och visst, en röranslutning på bensinpumpen hade lossnat. En god anledning till bilbrand helt visst.
Bytte ventilhus och membran på bensinpumpen. Hoppas bekymret är över. Provkörning ok. Bilen har genomlidit en rejäl 40 årskris. Hoppas den är över nu? Någon 50 årskris har man ju inte hört talas om? Så nu skall det banne mej funka. Fast jag tycker inte kopplingen är lika rapp som tidigare?
Den tidigare nämnda stillastående kilometerrullen var lätt fixad. Spelet mellan snäckskruv och kugghjul gick att sätta an så nu funkar den för tillfället i alla fall.
Kom över en ny styrsnäcka för ett antal år sedan och nu skulle den på plats. Blev en hel del jobb då styrstänger, låsmuttrar och styrleder rostat ihop sedan jag bytte styrleder för 10 år sedan. Det tarvades glödgning med gas samtidigt som man kylde styrlederna för att inte koka ut fett och förstöra gummitätningarna. Passade samtidigt på att ställa in ratten som stått snett hela min ägandetid.
Beslöt att kolla röranslutningarna på bensinpumpen. Enligt Jesper Bering vanligt att dom lossnar på bilar med 12v elsystem ( 70- ) Den gamla bensinpumpen fick inte plats under den nya växelströmsgeneratorn. Tyvärr upptäcks läckage bara om man plockar bort generatorn.
Och visst, en röranslutning på bensinpumpen hade lossnat. En god anledning till bilbrand helt visst.
Bytte ventilhus och membran på bensinpumpen. Hoppas bekymret är över. Provkörning ok. Bilen har genomlidit en rejäl 40 årskris. Hoppas den är över nu? Någon 50 årskris har man ju inte hört talas om? Så nu skall det banne mej funka. Fast jag tycker inte kopplingen är lika rapp som tidigare?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av torsten den 07 nov 2011 22:04, redigerad totalt 1 gånger.
- torsten
- Inlägg: 648
- Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
- Ort: Järfälla
Vägmätare
Gjorde första långturen till Stockholm efter "renoveringen". Bilen gick perfekt som alltid.
Men vägmätaren la av 2 mil efter Ludvika. Min reparation räckte inte. Så det blir nog att hitta ett nytt instrument. Hälsar tiggaren från Yxsjöberg.
Men vägmätaren la av 2 mil efter Ludvika. Min reparation räckte inte. Så det blir nog att hitta ett nytt instrument. Hälsar tiggaren från Yxsjöberg.
- torsten
- Inlägg: 648
- Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
- Ort: Järfälla
Motorhaveri
Söndagens (10/6) åktur slutade med motorstopp och rejält skrammel, 2 mil hemifrån. Felet nu diagnosticerat. Avgasventil vänster cylinder har gott av. Risk för följdskador naturligtvis. Motorn måste ur. Torde dock ha en fabriksrenoverad motor i garderoben. Muchos problemas.
- HKC616
- Inlägg: 1668
- Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
- Ort: Moheda
Re: HEE 371
Det är bra med stora garderober!
Jobbigt ändå med allt jobb o ta ur motorn. Har för mig att jag sett någon ventil bland grejerna jag fick till Postbilen, om intresse finns.
/Fredrik
Jobbigt ändå med allt jobb o ta ur motorn. Har för mig att jag sett någon ventil bland grejerna jag fick till Postbilen, om intresse finns.
/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
EOL256 fd FUS171
FHL758
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
EOL256 fd FUS171
FHL758
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
- torsten
- Inlägg: 648
- Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
- Ort: Järfälla
Re:Motorhaveri HEE 371
Första bilden från avgasutblåset.
Har plockat ur motorn och det såg inte så kul ut. Får allt ta en titt i garderoben.
Tack Fredrik för Din omtanke. Får återkomma om hjälp med delar när jag har skadebilden klar för mig.Har plockat ur motorn och det såg inte så kul ut. Får allt ta en titt i garderoben.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Jacob
- Inlägg: 258
- Blev medlem: 25 jul 2011 01:46
- Ort: Marieholm, Skåne
Re: HEE 371
Aj! Aj! 
/J

/J
"Post Punk" hotrod Tjorven (se projekttråd)
Andra bilar: 1980 Citroën GSA, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan (bara luftkyld boxer, så klart!)
Andra bilar: 1980 Citroën GSA, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan (bara luftkyld boxer, så klart!)
- HKC616
- Inlägg: 1668
- Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
- Ort: Moheda
Re: HEE 371
Hmmm.. Varför går en ventil av så "heltattbropå"?
/Fredrik
/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
EOL256 fd FUS171
FHL758
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
EOL256 fd FUS171
FHL758
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
- torsten
- Inlägg: 648
- Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
- Ort: Järfälla
Kopplingshus
Efter haveriet på min fjärde motor har jag tittat på gamla delar som blivit över. Till min häpnad såg jag att de tre kopplingshus och medbringartrumma som jag har, är olika. Typ 1: slutet och öppet kopplingshus, typ 2 Öppet hus med skruvad kopplingstrumma, dessutom avsevärt större lätthål. Även Daf sysslade tydligen med utveckling.
Ni som har verkstadshandbok: Vilket moment skall bultarna till svänghjulet dras med?
Denna 4de motor som fick ventilhaveri är den första som varit riktigt bra. Efter montering vintern 99-00 har den aldrig strejkat. Konditionen fortfarande topp, drog ingen olja och den smutsades inte ens. och man kunde mala på i 90 i timmar med den. Synd,synd, synd. Nu får den 5te motorn visa att den kan.Ni som har verkstadshandbok: Vilket moment skall bultarna till svänghjulet dras med?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Forssis
- Inlägg: 33
- Blev medlem: 04 okt 2010 22:23
- Ort: Stockholm
Re: HEE 371
Aoutsch!Aj aj aj aj. Inte vackra bilder där inte. Jag får nog förklara för ungarna att det inte blir Tjorv till badet i sommar när vi hälsar på hos farfar.
- torsten
- Inlägg: 648
- Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
- Ort: Järfälla
Midsommarhälsning
Återmontering påbörjad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.