Det var länge sen jag var in här, men tänkte fylla på med lite info om mitt Tjorvande, bland annat om prototypen. (se Torstens inlägg längre upp)
Bilen blev aldrig såld till någon privat, utan ägdes av fabriken. Den hade rullat några år som budbil åt Kalmar Verkstad, men han som körde var inte så noggrann med att kolla till bilen, och en dag hade den kokat torrt så illa att den började gå trögt.
Så han gjorde "det enda rätta" och gasade mer, och den blev så överhettad så att kolvarna börja smälta och det satt aluminium fastsmetat i foderna

(den motorn har lösa foder). Då ställdes bilen undan. Någon gång mellan det hände och jag började renovera hade någon annan börjat att plocka isär bromsarna, men aldrig gjort klart. Bromsgrejorna låg som plockepinn i en låda. Motorn satt däremot kvar.
Den är som sagt unik, vad jag vet så är det den enda med den utdragna bakänden. Ett riktigt hopplock. Någon nämnde hjulen, de är mycket riktigt 4-bultade, och kommer från VW (bubbla eller 1500, jag minns inte) Vi beställde i vart fall ett nytt VW-hjul för att ha som reservhjul, det gamla var försvunnet.
Naven var "hemmasvarvade" för att möta bultmönstret.
Sätena är unika, och byggda på en ställning av fyrkant-rör, det satt bälten på alla platser, och som sagt: den är högerstyrd.
När jag inte själv kunde hysa den, kontaktade jag DAF-klubben men ingen var intresserad av att adoptera den. Toon och ett par andra holländare var på besök i Kalmar för att se de anrika lokalerna, och efter det bestämdes att de skulle ta över bilen.
En lastbil kom och hämtade den hemma hos mig på Öland. Jag tror jag har skyltarna liggande fortfarande (JKL040)
De gjorde ett bra jobb med renoveringen, det visade sig att ramen var illa rostskadad, så det var nog tur att de ramlyfte.
Jag har fortfarande spontan kontakt med holländarna, trevligt!
Med 1100 cc motor blev den kvick iväg, jag var först över korsningen många gånger till mångas förvåning...
Den Renaultmotorn tror jag finns även som 1400 cc (som satt i 66:an), men frågan är hur länge kopplingen och kardan håller.
I samband med min renovering av den på 80-talet, då den rullade som budbil åt Kalmar verkstad igen, gjorde jag även i ordning en vanlig Tjorv. Den hade drabbats av "ventilsallad", så det var två rejält nerkörda motorer som plockades ur.
Jag gjorde båda bilarna helt körklara, med utbytesmotorer, friska bromsar etc.
Dock kördes aldrig den 2-cylindriga i trafik utan ställdes undan vid fabriken. Efter nedläggningen av fabriken var den på villovägar några år, men dök upp igen.
Den har sedemera köpts av Jimi och hamnar i hans trevliga museum utanför Kalmar.