Efter bläddring i gamla dokument börjar jag tro att CH kanske var den största utländska kunden av Tjorven. Viktigaste källor, forummedlemmen KVAB och numera avlidna Jesper Bering. Kolla gärna hans inlägg i tråden Allmänt/Ombygninger. Ger en bra bild av Tjorvägandet och lösningar på problem som kan uppkomma.
Schweitz köpte tydligen minst 50 och kanske upp till 100 ex. En stor del av dessa försedda med skolbussbänkar. Tyvärr verkar den Schweiziska registersekretessen slå den välkända bankdito. Har bara bilder på påstådda CH tjorvar men ingen fullt identifierbar. Så det finns massor att komplettera med.
En stor kund var Franz AG i Zurich. 23 mars 1970 köpte dom 15 Tjorvar, chassinr 51067-51081. Samma dag levererades 4 st ch 51111-51114 till Swissair, Zurich. Samtliga 19 avsedda för persontrafik, med skolbussbänkar (för 6+1 passagerare)
Swissairs Tjorvar kom med i en dansk kriminalfilm: Olsen Banden.
Tjorven i Schweiz
Kategoriregler
För att det enkelt ska gå att hitta det man söker efter är det viktigt att ge mycket och relevant information i inläggen. Registreringsnummer måste anges utan mellanslag för att de ska gå att söka på t.ex HKC616.
För att det enkelt ska gå att hitta det man söker efter är det viktigt att ge mycket och relevant information i inläggen. Registreringsnummer måste anges utan mellanslag för att de ska gå att söka på t.ex HKC616.
- torsten
- Inlägg: 648
- Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
- Ort: Järfälla
Tjorven i Schweiz
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av torsten den 12 dec 2015 21:14, redigerad totalt 1 gånger.
- HKC616
- Inlägg: 1668
- Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
- Ort: Moheda
Re: Tjorven i Schweiz
Borde dykt upp mer än tre stycken om det levererades 50-100st tycker man. Det var inte FranZ AG?
/Fredrik
/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
EOL256 fd FUS171
FHL758
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
EOL256 fd FUS171
FHL758
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
- basse
- Inlägg: 495
- Blev medlem: 19 aug 2013 16:47
- Ort: Söderhamn
Re: Tjorven i Schweiz
Kollade i somras på BMF389 som exporterades ny till Schweiz. Det är en 441-B som hade skolbänkar när den var ny, men har nu två stolar bakåt som HEE.
/Philip
/Philip
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Namn: Philip Andersson
Ägare till: KVD 400 -64 10001 ERC443, KVD 400 -65 10002, Tjorven 50087 440 -69 (halvan), Tjorven 441 -69 GPW936, Tjorven 441 -69 BYH269, Tjorven 441-B -70 GFN535, Tjorven 440-H -70 (75) HFF847, DAF 66 -74 HNY018, DAF 750 -62
Ägare till: KVD 400 -64 10001 ERC443, KVD 400 -65 10002, Tjorven 50087 440 -69 (halvan), Tjorven 441 -69 GPW936, Tjorven 441 -69 BYH269, Tjorven 441-B -70 GFN535, Tjorven 440-H -70 (75) HFF847, DAF 66 -74 HNY018, DAF 750 -62
- torsten
- Inlägg: 648
- Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
- Ort: Järfälla
Re: Tjorven i Schweiz
Naturligtvis har du rätt. Skall vara "Automobilwerke Franz AG". Bytte ut s-et i huvet.HKC616 skrev:Borde dykt upp mer än tre stycken om det levererades 50-100st tycker man. Det var inte FranZ AG?
/Fredrik
Javisst, konstigt att det är så få. Det finns gott om Tjorvar utan regplåtar på nätet. Men man måste ju ha nån rimlig anledning att tro att det är CH bilar för att publicera i tråden. Hoppas det forsar in Ch bilar nu när tråden finns.
BMF tycks ha bredare baklysen än vanligt. Lysande.