handbroms

Emma100
Inlägg: 3
Blev medlem: 28 maj 2010 20:37
Ort: Vännäs

handbroms

Inlägg av Emma100 »

Hej!

Nån som vet hur man spänner handbromsen? Har renoverat alla andra men fick ombesiktning på denna och är inte så duktig på det här med bilar (haft en kille som kunnat tidigare men dags att lära sig...). Man vill ju ut och bränna runt nu i solen :)

Emma
Jesper Bering
Inlägg: 51
Blev medlem: 03 maj 2010 19:38
Ort: Ringsted, Danmark        Ålder: 62

Re: handbroms

Inlägg av Jesper Bering »

Kære Emma,

På min Tjorv skal man forkorte det kabel (den vajer) der går fra håndbremsehåndtaget (spaken) til den lille plade med tre huller i der sidder der hvor kablet deler sig i de to kabler der går til baghjulene.

Der sidder et samleled lidt foran den lille plade, som kan skilles ad og skrues sammen med en kortere længde. Det er yderst besværligt at justere på denne måde, så jeg har udskiftet håndbremsehåndtaget med en mere moderne type (DAF 66?), hvor der er indbygget en justerskrue i den del af håndtaget der går ned under vognbunden.

NB! Jeg ved ikke om det samleled jeg omtaler, er originalt.

I gamle dage kunne man købe en wireforkorter i visse autotilbehørsforretninger - en trekantet ting med en spændeskrue i, som man kunne sætte på wiren og spænde. Derved blev wiren tvunget ud i en bugt eller 'sløjfe', hvorved den blev kortere. Jeg ved ikke som den kan skaffes mere, og jeg ved heller ikke om den er lovlig i Sverige.

hilsen Jesper
_____________________________________________________________________
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, DK-4173 Fjenneslev (Midtsjælland), Danmark
Tlf. +45-57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Jesper Bering
Inlägg: 51
Blev medlem: 03 maj 2010 19:38
Ort: Ringsted, Danmark        Ålder: 62

Re: handbroms

Inlägg av Jesper Bering »

Hov - kan man ikke redigere sine indlæg i dette forum? I andre forumer har vi en knap på vores egne indlæg der hedder REDIGER eller EDIT.

Jeg glemte at skrive at den lille trekantede plade sidder oven over sekundærvariomaten. Den er ikke specielt let at komme til.

Jesper
_____________________________________________________________________
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, DK-4173 Fjenneslev (Midtsjælland), Danmark
Tlf. +45-57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 nov 2009 21:23
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: handbroms

Inlägg av Johan »

Jesper Bering skrev:Hov - kan man ikke redigere sine indlæg i dette forum? I andre forumer har vi en knap på vores egne indlæg der hedder REDIGER eller EDIT.

Jeg glemte at skrive at den lille trekantede plade sidder oven over sekundærvariomaten. Den er ikke specielt let at komme til.

Jesper
Jesper - Visst kan man redigera sina inlägg, finns en knapp där det står edit i ditt inlägg, uppe till höger.

Emma - Första ska man göra som Jesper säger att spänna wiren men sen ska man även justera ut bromsbackarna på vardera bakbroms. Tar handbromsen fortfarande dåligt, vilket min gjorde när jag besiktade första gången, så kan man prova ta lös wirarna å smörja upp dom ordentligt.
Tidigare 52147
Bild
Emma100
Inlägg: 3
Blev medlem: 28 maj 2010 20:37
Ort: Vännäs

Re: handbroms

Inlägg av Emma100 »

Tack för tipsen, ska sätta lillebror på jobbet han som är bättre på skruva :) Besiktning om två veckor så nu är det verkligen dags ;)
Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1664
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: handbroms

Inlägg av HKC616 »

Lycka till med handbromsen och besiktningen, jag fick också ombesiktning på min handbroms.

Kul med ännu en Tjorven i trafikdugligt skick.

/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
Användarvisningsbild
Kenthsvensson
Inlägg: 153
Blev medlem: 05 aug 2012 18:59
Ort: Broby, Skåne
Kontakt:

Re: handbroms

Inlägg av Kenthsvensson »

Angående justering av orginal handbroms ger ju typ 20mm....
Detta kommer jag att lösa med en vantskruv M6. Jag tror den heter spænfisk på dansk.

Bild på hur detta ser ut kommer sedan, men det blir mer justermån, och man slipper dela oket/krysset.
Skriv svar

Återgå till "Bromsar / Brakes"