Sida 3 av 6

Re: Projekt CKJ666, alias Rausing 1

Postat: 12 aug 2010 18:32
av HKC616
Liten uppdatering:

Nu var det tutans funktion som skulle kollas, inte ett ljud från den heller.

Testade om det kom fram ström till att börja med, och det gjorde det. Monterade dit ett besiktningshorn och då tutade det.

Testade även hornet från "Rausing2", den funkade inte heller. Det hade ju varit kul att ha ett fungerande orginalhorn men man kan inte få allt.

/Fredrik

Re: Projekt CKJ666, alias Rausing 1

Postat: 12 aug 2010 20:06
av Jesper Bering
Kære Fredrik,

Originalhornet er et almindeligt Hella-horn. Nøjagtig samme type blev brugt på SAAB 96 i 1960erne, så det skulle være muligt at finde et hos ophuggeren (på skroten).

Bemærk at Hella-hornet kan både repareres og justeres. Der sidder en justerskrue på bagsiden, den er ofte dækket med lak eller maling. Sæt strøm til hornet og juster skruen indtil lyden er kraftigst.

Det kan være nødvendigt at skille hornet ad og rense kontaktpunkterne - det er samme type kontakter som i knikseren (tändfördelaren).

hilsen Jesper

Re: Projekt CKJ666, alias Rausing 1

Postat: 13 aug 2010 19:10
av HKC616
Ska kolla om det går att laga något av orginalhornen, återkommer med om hur det gick.

/Fredrik

Re: Projekt CKJ666, alias Rausing 1

Postat: 14 aug 2010 11:20
av HKC616
Jag skruvade isär signalhornet i går kväll och filade lite på "brytaren". Skruvade ihop det igen och testade, fick en chock då det nästan lät som en lastbilstuta.

Så nu ska "Rausing 1" återställas med orginalhornet.

Tack Jesper för tipset! Ska ta och kolla hornet till "Rausing 2" också, säkert samma fel på det.

/Fredrik

Re: Projekt CKJ666, alias Rausing 1

Postat: 14 aug 2010 11:37
av HKC616
Nästa objekt i projekt "Rausing 1" blir belysningen fram.

/Fredrik

Re: Projekt CKJ666, alias Rausing 1

Postat: 14 aug 2010 14:04
av HKC616
Liten uppdatering:

Började fixet med framlysena, upptäckte då att strålkastarpottan hade rostat sönder så pass att kromringen runt strålkastaren knappt satt fast och att även en utav justeringarna rostat bort.

Började med att byta blinkers i stället. Här är resultatet.

/Fredrik

Re: Projekt CKJ666, alias Rausing 1

Postat: 15 aug 2010 12:09
av HKC616
Liten uppdatering:

Åter till strålkastarpottorna, båda på "Rausing1" var tyvärr sönderrostade i fästena till kromringen och i justeringar, i övrigt var dom i nästan nyskick.

Kom att tänka på min DAF 66 som jag bestämt mig för att skrota (rostig under), Den har ju samma strålkastare som Tjorven (förutom att glaset är kupat utåt). Kollade strålkastarpottorna på den och det var samma som på Tjorven trots att DAF:en inte har några kromringar.

Skruvade bort dessa och såg at dom var i bra skick förutom den ena som hade rostat hål på i bakkant. Det fick bli en liten specialare, sågade bort bakkanten på en utav Tjorvens pottor och skruvade dit på DAF:ens, avslutade sedan med en behandling med biltemas rostfärg (gör rost till fast material) och ett par lager med rostskyddsmedel.

/Fredrik

Re: Projekt CKJ666, alias Rausing 1

Postat: 15 aug 2010 15:58
av torsten
Jag fick en gång i tiden rådet att köra utan lyktsarjar då dom samlar fukt som ger hopplösa rosthärdar. Omvänt så ventilera det väl runt strålkastarinsatserna. även hålen för fästet till insatserna rostar. Det har jag förståss inte gjort så nu sitter jag här med glappande insatser och den finaste lyktsargen förlorad. Vindrutespolarn är samma som på Volvo 140 (12V bilar) Jag har återkommande problem med min men har funnit att det brukar vara motorn som ärgar i lagringen och trögar. Kolla och smörj.

Re: Projekt CKJ666, alias Rausing 1

Postat: 15 aug 2010 16:23
av HKC616
Det hjälper nog inte så mycket att köra utan lycktsargar, utan det är nog fukten i många år som är problemet.

Bra tips det där med spolarmotorn. De jag har kasserat är nog helt utom räddning pga tiden de varit oanvända, men man kan ju rundsmörja de man har som fungerar.

Är det de äldre Volvo 140 som har samma spolarpump? Jag kollade på en från 1974 men det var inte samma på den.

/Fredrik

Re: Projekt CKJ666, alias Rausing 1

Postat: 15 aug 2010 16:37
av torsten
HKC616 skrev:Det hjälper nog inte så mycket att köra utan lycktsargar, utan det är nog fukten i många år som är problemet.

Bra tips det där med spolarmotorn. De jag har kasserat är nog helt utom räddning pga tiden de varit oanvända, men man kan ju rundsmörja de man har som fungerar.

Är det de äldre Volvo 140 som har samma spolarpump? Jag kollade på en från 1974 men det var inte samma på den.

/Fredrik
Tydligen. 74an är ju nästan en 240