Sida 2 av 6

Re: Projekt CKJ666, alias Rausing 1

Postat: 20 apr 2010 09:38
av Johan
Jag hittade en nippel som passar perfekt på bromsrörsanslutningen.
Sen är det bara att trycka på. När den ena kolven har släppt så måste man
på nått sätt hålla fast den, jag brukar spänna fast cylindern i skruvstädet.
Det blir kletigt å så men de få man ta. :D

Re: Projekt CKJ666, alias Rausing 1

Postat: 23 apr 2010 09:52
av HKC616
Tack för tipset (och bilden) ska testa om det går att använda detta på Rausing 1.

I går kom det paket från Holland, så nu kan mekandet börja på allvar.

Nu ska bromsarna få sig en genomgång.

/Fredrik

Re: Projekt CKJ666, alias Rausing 1

Postat: 12 jun 2010 13:37
av Johan
Hur går det här då?

Re: Projekt CKJ666, alias Rausing 1

Postat: 12 jun 2010 13:42
av HKC616
Har inte börjat med bromsarna ännu, kopplingsfixet på posttjorven tog lite längre tid än beräknat.

/Fredrik

Re: Projekt CKJ666, alias Rausing 1

Postat: 12 jun 2010 14:38
av Johan
Jasså, strular det?

Re: Projekt CKJ666, alias Rausing 1

Postat: 12 jun 2010 21:12
av HKC616
Inte direkt men verkstan har mycket att göra, vill inte stressa på heller. Bara den blir klar till jag har besiktningstid så är jag nöjd.

Den ser nästan ut som en eltjorv där den står, utan avgasrör.

/Fredrik

Re: Projekt CKJ666, alias Rausing 1

Postat: 21 jul 2010 10:55
av HKC616
Nu har jag börjat med bromsarna på Rausing 1 lite senare än planerat, hade tänkt att få den körklar till Helgasjörallyt den 29 Augusti.

Höger fram är klar med ny bromsslang, bromscylinder och bromsrör. Glömde dock att fota när allt va monterat.

/Fredrik

Re: Projekt CKJ666, alias Rausing 1

Postat: 01 aug 2010 13:02
av HKC616
Har stött på lite problem i min bromsrenovering av "Rausing1". Efter att ha fixat allt på höger fram, luftat justerat och klart så visar det sig att huvudbromscylindern läcker igenom och ut i bakkant.

Upptäckte detta då det var blött under mattan på förarsidan, och utan regn på flera veckor kunde det inte vara vatten.

Så nu väntar jag på en renoveringssats till huvudcylindern från Holland.

/Fredrik

Re: Projekt CKJ666, alias Rausing 1

Postat: 07 aug 2010 17:48
av HKC616
Liten uppdatering:

Det gick ju inte så bra för mig med renoveringen av huvudcylindern (två packningar gick sönder vid försök till montering) så det blev inget av det.

En NOS huvudcylinder är beställd från Holland, och i väntan på den har jag fixat vänster frambroms med ny bromsslang och cylinder, justeringen är också klar. Bromsröret behövde inte bytas.

Hade lite problem med att få bort trumman, men det löste sig med lite hemmabygge och våld.

/Fredrik

Re: Projekt CKJ666, alias Rausing 1

Postat: 07 aug 2010 18:54
av HKC616
Liten uppdatering igen:

I väntan på ny huvudbromscylinder så gav jag mig på elsystemet, vilket stod på tur i listan efter bromsarna.

Började av någon anledning med vindrutespolarsystemet.

Det va heldött, inte ett ljud. Efter att ha konstaterat att det kom fram stöm till spolarmotorn testades en annan spolarmotor som varit till lycktspolningen på en DAF 66, som legat på hyllan ett tag.

Lika heldött fortfarande. Åkte därför och hämtade en som jag vet fungerat, vindrutespolningen till DAF:en.

Och efter byte av en liten slangbit, fastsättning av ena spolarmynstycket samt lite justering så funkar nu vindrutespolarna.

Testade även torkarna som funkade direkt, behöver dock nytt gummi.

/Fredrik