"Post Punk" hotrod Tjorven (ex-#51942)

Har Du något projekt på gång eller har dokumenterat något du fixat på din Tjorven, dela med dig här.
Användarvisningsbild
Jacob
Inlägg: 258
Blev medlem: 25 jul 2011 01:46
Ort: Marieholm, Skåne

Re: 1971 KVD441F #51942

Inlägg av Jacob »

Så här rutten är förresten bakluckan på insidan. Jag höll på att trampa igenom den när jag skuttade ut och in ur lastrummet!
Det blir väl att lägga något över det (och på lastrumsgolvet), typ plywood eller durkplåt.
På utsidan är luckan helt okej.

Det är lite märkligt att glasfibern verkar vara "naken" över en stor del av luckans insida (innan någon hade på spackel eller vad det är).
/J
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"Post Punk" hotrod Tjorven (se projekttråd)
Andra bilar: 1980 Citroën GSA, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan (bara luftkyld boxer, så klart!)
Användarvisningsbild
Kenthsvensson
Inlägg: 153
Blev medlem: 05 aug 2012 18:59
Ort: Broby, Skåne
Kontakt:

Re: 1971 KVD441F #51942

Inlägg av Kenthsvensson »

jag har ju innerskärmar, de sitter kvar på torpedväggen, som jag sågade bort längs golv och rutan. dvs det är mer än komplett nog för att få ihop.
Användarvisningsbild
Jacob
Inlägg: 258
Blev medlem: 25 jul 2011 01:46
Ort: Marieholm, Skåne

Re: 1971 KVD441F #51942

Inlägg av Jacob »

Hej!
Nu är jag tillbaka igen. Jag var tvungen att släppa allt som har med Tjorven-byggen att göra på grund av, som det heter, "personliga grunder"... Jag beklagar eventuell korrespondens som jag kanske inte svarade på då!
Men nu är det meningen att jag ska var igång igen.

Planera och drömma har jag i alla fall hunnit göra under tiden, och som nämnt tidigare så saknar denna bil all mekanik (ingen motor, växellåda, bakvagn etc.) och ramen är både rostig och sönderkapad, så jag har beslutat att bygga något kul av karossen.

Jag kommer helt enkelt sätta karossen på en kortad folka bottenplatta, med motorn öppet synlig bakifrån (eftersom karossöverhänget är för kort).

Redan i projektets späda begynnelse så gjorde jag denna teckning:
tjorven003-adj+JM-700.jpg
Och helt nyligen så gjorde jag om det i Photoshop:
Formel tre 5.jpg
Så ska den bli!:-)

Och, ifall ni undrar, så kan man väl ganska enkelt säga att inspirationskällorna är dessa:
inspiration 2.jpg
Jag har dock långt ifrån bestämt lack och inredning än. Vi får se vad jag bestämmer mig för.

Jag tänkte att i stor grad försöka bygga bilen som om den skulle kunna ha byggts under något av de första åren på 70-talet.

/J

EDIT: Har laddat upp bilderna hit.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Jacob den 17 nov 2013 19:25, redigerad totalt 1 gånger.
"Post Punk" hotrod Tjorven (se projekttråd)
Andra bilar: 1980 Citroën GSA, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan (bara luftkyld boxer, så klart!)
Användarvisningsbild
Jacob
Inlägg: 258
Blev medlem: 25 jul 2011 01:46
Ort: Marieholm, Skåne

Re: 1971 KVD441F #51942

Inlägg av Jacob »

Jacob skrev:Jag tänkte att i stor grad försöka bygga bilen som om den skulle kunna ha byggts under något av de första åren på 70-talet.
Ibland låtsas jag att den faktiskt gjorde det!
colorod 2.jpg
/J:-)

EDIT: Har laddat upp bilden hit.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Jacob den 17 nov 2013 19:21, redigerad totalt 1 gånger.
"Post Punk" hotrod Tjorven (se projekttråd)
Andra bilar: 1980 Citroën GSA, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan (bara luftkyld boxer, så klart!)
Användarvisningsbild
Jacob
Inlägg: 258
Blev medlem: 25 jul 2011 01:46
Ort: Marieholm, Skåne

Re: 1971 KVD441F #51942

Inlägg av Jacob »

Och idag satte jag igång så smått...

Fajten med projektet började med att försöka rätta till tidigare drömmares (minst lika) förvirrade idéer...

Bottenplattan var tänka att utgöra basen för en "Volks Rod" och framvagnen hade byggts om med framåtriktade bärarmar:
IMG_6889.jpg
Detta för att få framhjulen längre fram och därmed fronten visuellt längre bak och på sätt ett snyggare flow på en skärmlös bil. Men det vill ju inte jag ha. Så jag, som aldrig meckat bubbla, fick försöka lista ut hur detta plockas isär och - inte minst - vilka delar som egentligen ska sitta var. Bärarmar och spindlar var ju blandade helt huller om buller!
Nåja, jag tror jag lyckade lista ut det till slut, men när jag kom till torsionsfjärarna så fegade jag ur. De är vända 180 grader för att matcha bärarmarna, men utifrån det jag vet hur det ser ut inne i fjäderrören så vet jag inte hur jag ska få tillbaks dem igen om jag tar ut dem. Så det vågar jag inte göra förrän en VW-expert konsulterats.
Resultatet av allt meckande ser ännu alltså inte intressantare ut än så här:
IMG_6893.jpg
Och när jag är färdig med allt detta så kommer jag bara ha en helt vanlig original folkaframvagn...

När jag nu var i garaget så passade jag också på att göra lite mätningar, så att jag kan börja planera vilka hjuldimensioner jag får plats med.
Ännu kan jag bara mäta bak, och jag har i alla fall konstaterat att Mickey Thompson-sulorna som nu sitter på bottenplattan inte får plats.
IMG_6894.jpg
Men jag ska ju ha sportiga små 13-tummare, så det ska nog gå på något sätt.

Fortsättning följer...
/J

EDIT: Har laddat upp bilderna hit.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Jacob den 17 nov 2013 19:19, redigerad totalt 1 gånger.
"Post Punk" hotrod Tjorven (se projekttråd)
Andra bilar: 1980 Citroën GSA, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan (bara luftkyld boxer, så klart!)
Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1664
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: 1971 KVD441F #51942

Inlägg av HKC616 »

Kul att du är igång igen, kan verkligen bli ett riktigt häftigt bygge det här.

/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
Användarvisningsbild
Jacob
Inlägg: 258
Blev medlem: 25 jul 2011 01:46
Ort: Marieholm, Skåne

Re: 1971 KVD441F #51942

Inlägg av Jacob »

Tack!:-)

Idag har jag fortsatt med försöken att återställa framvagnen till hur de ska se ut. Det blev mycket gissningar, men till slut fick jag ihop något som liknar en framvagn. I stort sett allt var vridet och flyttat på olika vis, bromsarna hade bytt sida osv. Spännande när man aldrig meckat bubbla!
IMG_6919.jpg
Däremot så visade sig styrsnäckan vara av någon konstig sort som förre byggaren använt för att passa det tidigare, omvända arrangemanget. Utgående axel ut snäckan är vriden 180 grader i förhållande till hur den borde passa styrarmen. Jag har tagit ut axel ur snäckan, men den går inte att vrida eller vända den.
Jag har satt mina bubblaexpertvänner på mysteriet.
IMG_6915.jpg
Den observante noterar naturligtvis att snäckan nu sitter på höger sida, som det anstår en postbil. Detta är dock inget som påverkar just detta.

/J
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"Post Punk" hotrod Tjorven (se projekttråd)
Andra bilar: 1980 Citroën GSA, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan (bara luftkyld boxer, så klart!)
Användarvisningsbild
Jacob
Inlägg: 258
Blev medlem: 25 jul 2011 01:46
Ort: Marieholm, Skåne

Re: 1971 KVD441F #51942

Inlägg av Jacob »

Mysteriet med styrsnäckan är löst. Det är en ombyggd snäcka från VW 1600, där rattstångsaxeln kommer ut åt fel håll. Jag orkar inte fixa mer med den utan kommer skaffa en korrekt bubblasnäcka istället.

Idag satsade jag krutet på att förbereda för lyften av Tjorvenkarossen från dess ram.
Jag började med att riva ur elsystemet och demontera diverse vajrar och annat småpill.
IMG_6920+26 cut.jpg
Lossat på karossfästekuddarna (de två i mitten överst på ramen, skymtar i högra bilden) och delat rattstången hade jag gjort tidigare, så nu är karossen helt lös i fram.

Som en del av el-demonteringsarbetet så avlägsnade jag också hela instrumentbrädan.
(Instrumentbrädan kommer jag behöva delvis modifiera eftersom jag tänker använda VW:ns hastighetsmätare, som ju till skillnad från DAF-mätaren är rund.)
IMG_6930.jpg
Här hänger elsystemet och inväntar sitt vidare öde...
IMG_6931.jpg
Det här tyckte jag var ganska roligt. Svensk bilbyggarkonst på högsta nivå: Hastighetsmätarvajern går genom en trädgårdsslang!:-)
IMG_6923.jpg
Jag påbörjade även övrig demontering av allt löst på karossen så att den ska bli lätt att bära runt på. Det var sådär roligt. Ni känner igen det här, va? De skruvar som hade sexkantskalle drog jag av och på de med spårskalle pajjade spåren. Och säg inte att jag inte tog i...
IMG_6925+29.jpg
/J

EDIT: Har laddat upp bilderna hit.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Jacob den 17 nov 2013 19:15, redigerad totalt 2 gång.
"Post Punk" hotrod Tjorven (se projekttråd)
Andra bilar: 1980 Citroën GSA, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan (bara luftkyld boxer, så klart!)
Användarvisningsbild
Jacob
Inlägg: 258
Blev medlem: 25 jul 2011 01:46
Ort: Marieholm, Skåne

Re: "Post Punk" hotrod Tjorven (ex-#51942)

Inlägg av Jacob »

Hur var det förresten? Jag har för mej att någon en gång för länge sedan uttryckte intresse för huvudbromscylindern om den blev över. Det blir den och så här ser den ut:
IMG_6924.jpg
Om någon är intresserad så är det bara att höra av sej.
OBS! Skick fullständigt okänt. Renovering lär behövas.
/J
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"Post Punk" hotrod Tjorven (se projekttråd)
Andra bilar: 1980 Citroën GSA, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan (bara luftkyld boxer, så klart!)
Användarvisningsbild
Jacob
Inlägg: 258
Blev medlem: 25 jul 2011 01:46
Ort: Marieholm, Skåne

Re: "Post Punk" hotrod Tjorven (ex-#51942)

Inlägg av Jacob »

Idag hände inte så mycket mer spännande än att jag fortsatte demonteringen av karossen.
De tokrostiga bakluckegångjärnen trilskas fortfarande.
Jag hade också problem med bakluckelåset; jag startar en egen tråd om det.
Däremot gick det lättare att få loss skjutdörrarna och tömma inredningen.
IMG_6936.jpg
Och som kuriosa hittade jag diverse dokumentation i ett fack mellan stolarna.
IMG_6937.jpg
Följde Daf 44:s instruktionsbok med som standard till Tjorvarna?

/J

EDIT: Har laddat upp bilderna hit!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Jacob den 17 nov 2013 19:07, redigerad totalt 1 gånger.
"Post Punk" hotrod Tjorven (se projekttråd)
Andra bilar: 1980 Citroën GSA, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan (bara luftkyld boxer, så klart!)
Skriv svar

Återgå till "Projekt / Projects"