Projekt återregistrering av en Tjorven, hur gör man?
Postat: 25 dec 2009 16:13
Uppdaterad 2017-01-08. All text med fet röd kursiv stil gäller ämnet, allt annat har att göra med fordonet som tråden skapades för från början.
Har bestämt att jag ska försöka att återregistrera den utav Rausings bilar som fallit ur registret.
Kommer här att samla informationen som jag får under arbetets gång för att underlätta för andra Tjorvenägare som vill återregistrera sina Tjorvar som fallit ur registret av någon anledning. Även fordon som är skrotade kan återregistreras, dock så måste fordonet vara skrotat före 1 juni 2007 för att det skall vara möjligt.
Anledningen till att GMJ210 avregistrerades är enligt transportstyrelsen att fordonet varit avställt under flera år och att registerhållningsavgiften inte betalats.
Fordonet avregistrerades administrativt 1988-12-17.
Efter en titt på Transportstyrelsens hemsida visar det sig att det kanske inte är så svårt att återregistrera en bil, det man måste göra är en ursprungskontroll och registreringsbesiktning/identitetskontroll.
För att göra en ursprungskontroll (av fordon som tidigare varit registrerat i Sverige) behöver man:
1: Tidigare utfärdat registreringsbevis eller annat som styrker att fordonet tidigare varit permanent registrerat i Sverige. Exempel på detta kan vara utdrag från Landsarkivet. Utdraget ska vara av Landsarkivet bestyrkt kopia i original.
Observera! Originalhandlingar som du skickar in i samband med din ansökan arkiveras hos Transportstyrelsen. Du kan därför inte få tillbaka dina handlingar.
2: Köpehandling:
Beskrivning från transportstyrelsens hemsida:
"Det räcker att du skickar in en kopia och du kan dölja priset som du betalat. Av köpehandlingen ska det framgå att det är ett kvitto, vem som är säljare respektive köpare, vad som sålts och datum för försäljningen. Observera att chassinummer eller annan specifik uppgift för fordonet måste finnas. Köpehandlingen ska du få av säljaren".
3: När du ansöker om ursprungskontroll fyller du även i en blankett där du ska svara på följande:
1. Är fordonet nytt eller begagnat?
Fordonet räknas som nytt endast om det inte tidigare har registrerats eller tagits i trafik i Sverige eller något annat land.
2. Fakta om fordonet
Identifieringsnummer (chassinummer)
Fabrikat
Årsmodell
Tidigare svenskt registreringsnummer
Fordonsslag (till exempel personbil, motorcykel, buss)
Färg
Sedan skickar man in blanketten och övriga handlingar till Transportstyrelsen.
Ansökningsavgiften för ursprungskontroll är 600:- för privatpersoner och ska betalas i förskott.
När ursprungskontrollen är godkänd kan du beställa tid för registreringsbesiktning hos ett besiktningsföretag som utför registreringsbesiktningar.
Dock återstår några frågor:
Vad gör man om fordonet saknar både registreringsnummer med länsbokstav eller ett ABC123 nummer?
SVAR: Då vänder man sig till antingen SVAR eller Riksarkivet/lokala landsarkivet, så får dom leta i sina arkiv med hjäp av uppgifter om fabrikat/årsmodell/chassinummer mm. Det kan tillkomma avgifter för denna tjänst.
Vad mer än "tidigare utfärdat registreringsbevis" kan man använda för att bevisa att fordonet tidigare varit permanent registrerat i Sverige?
SVAR: Tidigare dokument för fordonet från transportstyrelsen/vägverket eller besiktningsprotokoll går att använda.
Måste bilen vara färdigrenoverad/körklar när ursprungskontrollen görs eller hur länge gäller den eventuellt godkända ursprungskontrollen?
SVAR: Det finns ingen gräns för hur länge en godkänd ursprungskontroll gäller, däremot blir den godkända ursprungskontrollen ogiltig om fordonet skulle byta ägare innan det har gjorts en registreringsbesiktning.
Alltså måste det vara samma person som ansöker om ursprungskontroll och gör registreringsbesiktningen,
och som sedan kommer att stå som ägare när registreringsbesiktning/identitetskontrollen är klar.
När får man nya registreringsskyltar och är det några övriga kostnader utöver ursprungskontrollen?
SVAR: Nya registreringsskyltar får man när registreringsbesiktningen är klar.
Övriga avgifter förutom ursprungskontrollen (600:-) är registreringsbesiktning.
Pris för registreringsbesiktning hos Bilprovningen kan variera beroende på fordonet men enligt bilprovningens prislista skulle priset för en Tjorv bli 1880:- plus 300:- för vägning.
Vad gör man om Transportstyrelsen inte kan fastställa fordonets identitet och godkänna ursprungskontrollen?
SVAR: Transportstyrelsen hänvisar dig då till MHRF som kan hjälpa till med fordonsidentiteten. Fordonet ska då vara i, eller återställt till, originalskick. Tidstypiska modifieringar av mindre omfattning kan under vissa omständigheter godkännas. Du fyller i deras blankett och bifogar kort på fordonet. De utfärdar sedan ett intyg på två sidor. Sid 1 skickar du in till Transportstyrelsen och sid två tar du med till Bilprovningen.
/Fredrik
Har bestämt att jag ska försöka att återregistrera den utav Rausings bilar som fallit ur registret.
Kommer här att samla informationen som jag får under arbetets gång för att underlätta för andra Tjorvenägare som vill återregistrera sina Tjorvar som fallit ur registret av någon anledning. Även fordon som är skrotade kan återregistreras, dock så måste fordonet vara skrotat före 1 juni 2007 för att det skall vara möjligt.
Anledningen till att GMJ210 avregistrerades är enligt transportstyrelsen att fordonet varit avställt under flera år och att registerhållningsavgiften inte betalats.
Fordonet avregistrerades administrativt 1988-12-17.
Efter en titt på Transportstyrelsens hemsida visar det sig att det kanske inte är så svårt att återregistrera en bil, det man måste göra är en ursprungskontroll och registreringsbesiktning/identitetskontroll.
För att göra en ursprungskontroll (av fordon som tidigare varit registrerat i Sverige) behöver man:
1: Tidigare utfärdat registreringsbevis eller annat som styrker att fordonet tidigare varit permanent registrerat i Sverige. Exempel på detta kan vara utdrag från Landsarkivet. Utdraget ska vara av Landsarkivet bestyrkt kopia i original.
Observera! Originalhandlingar som du skickar in i samband med din ansökan arkiveras hos Transportstyrelsen. Du kan därför inte få tillbaka dina handlingar.
2: Köpehandling:
Beskrivning från transportstyrelsens hemsida:
"Det räcker att du skickar in en kopia och du kan dölja priset som du betalat. Av köpehandlingen ska det framgå att det är ett kvitto, vem som är säljare respektive köpare, vad som sålts och datum för försäljningen. Observera att chassinummer eller annan specifik uppgift för fordonet måste finnas. Köpehandlingen ska du få av säljaren".
3: När du ansöker om ursprungskontroll fyller du även i en blankett där du ska svara på följande:
1. Är fordonet nytt eller begagnat?
Fordonet räknas som nytt endast om det inte tidigare har registrerats eller tagits i trafik i Sverige eller något annat land.
2. Fakta om fordonet
Identifieringsnummer (chassinummer)
Fabrikat
Årsmodell
Tidigare svenskt registreringsnummer
Fordonsslag (till exempel personbil, motorcykel, buss)
Färg
Sedan skickar man in blanketten och övriga handlingar till Transportstyrelsen.
Ansökningsavgiften för ursprungskontroll är 600:- för privatpersoner och ska betalas i förskott.
När ursprungskontrollen är godkänd kan du beställa tid för registreringsbesiktning hos ett besiktningsföretag som utför registreringsbesiktningar.
Dock återstår några frågor:
Vad gör man om fordonet saknar både registreringsnummer med länsbokstav eller ett ABC123 nummer?
SVAR: Då vänder man sig till antingen SVAR eller Riksarkivet/lokala landsarkivet, så får dom leta i sina arkiv med hjäp av uppgifter om fabrikat/årsmodell/chassinummer mm. Det kan tillkomma avgifter för denna tjänst.
Vad mer än "tidigare utfärdat registreringsbevis" kan man använda för att bevisa att fordonet tidigare varit permanent registrerat i Sverige?
SVAR: Tidigare dokument för fordonet från transportstyrelsen/vägverket eller besiktningsprotokoll går att använda.
Måste bilen vara färdigrenoverad/körklar när ursprungskontrollen görs eller hur länge gäller den eventuellt godkända ursprungskontrollen?
SVAR: Det finns ingen gräns för hur länge en godkänd ursprungskontroll gäller, däremot blir den godkända ursprungskontrollen ogiltig om fordonet skulle byta ägare innan det har gjorts en registreringsbesiktning.
Alltså måste det vara samma person som ansöker om ursprungskontroll och gör registreringsbesiktningen,
och som sedan kommer att stå som ägare när registreringsbesiktning/identitetskontrollen är klar.
När får man nya registreringsskyltar och är det några övriga kostnader utöver ursprungskontrollen?
SVAR: Nya registreringsskyltar får man när registreringsbesiktningen är klar.
Övriga avgifter förutom ursprungskontrollen (600:-) är registreringsbesiktning.
Pris för registreringsbesiktning hos Bilprovningen kan variera beroende på fordonet men enligt bilprovningens prislista skulle priset för en Tjorv bli 1880:- plus 300:- för vägning.
Vad gör man om Transportstyrelsen inte kan fastställa fordonets identitet och godkänna ursprungskontrollen?
SVAR: Transportstyrelsen hänvisar dig då till MHRF som kan hjälpa till med fordonsidentiteten. Fordonet ska då vara i, eller återställt till, originalskick. Tidstypiska modifieringar av mindre omfattning kan under vissa omständigheter godkännas. Du fyller i deras blankett och bifogar kort på fordonet. De utfärdar sedan ett intyg på två sidor. Sid 1 skickar du in till Transportstyrelsen och sid två tar du med till Bilprovningen.
/Fredrik