Re:40-års kris
Postat: 19 maj 2011 22:48
Sporrad av den fina besiktningen tog jag itu med styrningen som kännts trög och ändå en aning glapp. Dessutom en envis ökande oljelukt i kupen under körning.
Den tidigare nämnda stillastående kilometerrullen var lätt fixad. Spelet mellan snäckskruv och kugghjul gick att sätta an så nu funkar den för tillfället i alla fall.
Kom över en ny styrsnäcka för ett antal år sedan och nu skulle den på plats. Blev en hel del jobb då styrstänger, låsmuttrar och styrleder rostat ihop sedan jag bytte styrleder för 10 år sedan. Det tarvades glödgning med gas samtidigt som man kylde styrlederna för att inte koka ut fett och förstöra gummitätningarna. Passade samtidigt på att ställa in ratten som stått snett hela min ägandetid.
Beslöt att kolla röranslutningarna på bensinpumpen. Enligt Jesper Bering vanligt att dom lossnar på bilar med 12v elsystem ( 70- ) Den gamla bensinpumpen fick inte plats under den nya växelströmsgeneratorn. Tyvärr upptäcks läckage bara om man plockar bort generatorn.
Och visst, en röranslutning på bensinpumpen hade lossnat. En god anledning till bilbrand helt visst.
Bytte ventilhus och membran på bensinpumpen. Hoppas bekymret är över. Provkörning ok. Bilen har genomlidit en rejäl 40 årskris. Hoppas den är över nu? Någon 50 årskris har man ju inte hört talas om? Så nu skall det banne mej funka. Fast jag tycker inte kopplingen är lika rapp som tidigare?
Den tidigare nämnda stillastående kilometerrullen var lätt fixad. Spelet mellan snäckskruv och kugghjul gick att sätta an så nu funkar den för tillfället i alla fall.
Kom över en ny styrsnäcka för ett antal år sedan och nu skulle den på plats. Blev en hel del jobb då styrstänger, låsmuttrar och styrleder rostat ihop sedan jag bytte styrleder för 10 år sedan. Det tarvades glödgning med gas samtidigt som man kylde styrlederna för att inte koka ut fett och förstöra gummitätningarna. Passade samtidigt på att ställa in ratten som stått snett hela min ägandetid.
Beslöt att kolla röranslutningarna på bensinpumpen. Enligt Jesper Bering vanligt att dom lossnar på bilar med 12v elsystem ( 70- ) Den gamla bensinpumpen fick inte plats under den nya växelströmsgeneratorn. Tyvärr upptäcks läckage bara om man plockar bort generatorn.
Och visst, en röranslutning på bensinpumpen hade lossnat. En god anledning till bilbrand helt visst.
Bytte ventilhus och membran på bensinpumpen. Hoppas bekymret är över. Provkörning ok. Bilen har genomlidit en rejäl 40 årskris. Hoppas den är över nu? Någon 50 årskris har man ju inte hört talas om? Så nu skall det banne mej funka. Fast jag tycker inte kopplingen är lika rapp som tidigare?